دسترسی سریع

مجازات و جریمه کشف حجاب در خودرو چقدر است؟

ازآنجاکه حجاب در کشور ایران اجباری است، کشف حجاب یا بدحجابی در خودرو نیز در قوانین به‌عنوان جرم تلقی می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، در چند سال اخیر این موضوع در کشور ما بیشتر به چشم می‌خورد و گاها با پیامک‌هایی روبرو می‌شویم که در آن به بدحجابی در اتومبیل اشاره شده است. حال سؤال پیش می‌آید که آیا این عمل جرم است؟ مجازات کشف حجاب در خودرو چیست؟ چگونه می‌توانیم به این پیامک اعتراض کنیم؟ همراه ما باشید تا تمامی این موارد را به زبان ساده برای شما توضیح دهیم.

آیا کشف حجاب در خودرو جرم است؟

در ابتدای انقلاب، قانونی در مورد حجاب وجود نداشت؛ تا زمانی که بنیان‌گذار انقلاب در مورد حجاب زنان در ادارات دولتی نکاتی را مطرح کردند و پس از آن برای نخستین بار حجاب شرعی به رسمیت شناخته شد. برای کسانی که این موضوع را رعایت نمی‌کردند، مجازات 74 ضربه شلاق نیز در نظر گرفته شد. البته پس از مدتی، این شلاق به حبس و جریمه نقدی تبدیل شد.

آیا کشف حجاب در خودرو جرم است؟

بنابراین، این عمل جرم بوده و رعایت حجاب شرعی در مکان‌های عمومی اجباری است. در شرایط فعلی جامعه عده‌ای تصور می‌کنند که خودرو مکان عمومی محسوب نمی‌شود و به همین دلیل، شاهد کشف حجاب در ماشین هستیم. اما دریافت پیامک «عدم رعایت حجاب در خودرو» حکایت از نگاه ویژه به رعایت حجاب در خودرو دارد.

بررسی جزئیات پیامک کشف حجاب در خودرو

مطابق ماده 5 قانون ناهیان از منکر و آمران به معروف، وسایل نقلیه حریم خصوصی نیست. بنابراین، رعایت هنجارها و قوانین جامعه در آن الزامی است، ازاین‌رو، زمانی که سرنشینان خودرو اقدام به کشف حجاب در خودرو کنند، پلاک آن‌ها ثبت شده و در مرتبه اول مالک خودرو پیامک تذکری با این متن زیر دریافت می‌کند:

«سلام، مالک خودرو به شماره پلاک …… سرنشین / راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است؛ لذا به‌منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می‌شود.» پلیس امنیت اخلاقی

دریافت چنین پیامی تنها به معنای دریافت تذکر است. اما اگر این اتفاق مجددا تکرار شود، مالک خودرو پیامک دیگری دریافت می‌کند که متن آن به این شکل است:

ابلاغیه: مالک محترم خودرو شماره …… در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است. ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می‌شود حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری‌های تهران بزرگ مراجعه کنید.

دریافت این پیام به این معناست که باید در انتظار مجازات کشف حجاب در خودرو باشید و به همین دلیل، لازم است به کلانتری مراجعه کرده و با ارائه کد تخلف دریافتی نسبت به ثبت تعهد کتبی خود اقدام کنید. در این مرحله، با ثبت تعهد کتبی ماجرا تمام می‌شود و در این مرتبه توقیف خودرو اتفاق نخواهد افتاد.

 

جهت مشاوره در خصوص کشف حجاب در خودرو و یا محول کردن پرونده به وکیل، از دکمه‌های زیر استفاده کنید.

 

عدم مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی چه پیامدی دارد؟

در مرتبه اول دریافت ابلاغیه برای مراجعه به پلیس، اگر فرد از مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی و ثبت تعهد تا یک ماه پس از دریافت پیامک خودداری کند، خودروی وی توسط پلیس راهور توقیف شده و مالک باید برای رفع توقیف مراحل قانونی را طی کند؛ که این شامل پرداخت خلافی ماشین نیز خواهد شد.

مشاهده
جرم تمرد نسبت به مامور دولت چیست؟ + [نوع مجازات]

مجازات و جریمه کشف حجاب در خودرو چقدر است؟

چنانچه پس از تعهد کتبی که در بخش بالا گفته شد، انجام این تخلف تکرار شود و مجددا پیامک در مورد انجام کشف حجاب دریافت کنید، مطابق قانون جریمه یک‌صد هزار تومانی و همچنین 10 نمره منفی نیز برای خودروی شما منظور خواهد شد.

مجازات و جریمه کشف حجاب در خودرو

در واقع این همان جریمه کشف حجاب در خودرو است. البته ممکن است علاوه بر مبلغ جریمه که سالانه با توجه به تورم بیشتر می‌شود، به دادسرا نیز معرفی شوید.

نحوه استعلام کشف حجاب در خودرو

چنانچه قصد دریافت استعلام کشف حجاب در خودرو را دارید، می‌توانید از طریق «سایت پلیس راهور» و یا اپلیکیشن «پلیس من» اقدام کرده و استعلام انجام تخلف کشف حجاب در خودرو را دریافت کنید.

مشاهده
حکم و مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار، مرد متاهل و... چیست؟

نحوه اعتراض به پیامک کشف حجاب در ماشین

بر اساس اعلام رئیس پلیس، اگر فردی نسبت به پیامک دریافتی اعتراض داشته باشد؛ باید به کلانتری یا پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نموده و فرم اعتراض را دریافت کند و پس از پر کردن آن، اعتراض خود را ثبت نماید.

با توجه به اینکه تخلفات به‌صورت دستی توسط مأموران ثبت می‌شود، چنانچه اسنادی در مورد تخلف انجام‌شده وجود داشته باشد، ارائه می‌شود و مجازات کشف حجاب در خودرو انجام می‌گردد. در غیر این صورت، ادعای فرد پذیرفته می‌شود.

نحوه اعتراض به پیامک کشف حجاب

زمانی که پیامک ابلاغیه برای حضور در کلانتری و یا پلیس امنیت اخلاقی را دریافت می‌کنید، پیامک شما حاوی یک کد تخلف می‌باشد که باید در زمان مراجعه به پلیس ارائه کنید. درصورتی‌که پیامک دریافتی دارای کد نباشد، پیامک صرفا جنبه تذکر داشته و نیازی به مراجعه به مراجع قانونی نیست. فقط کافی است مراقب انجام نشدن مجدد کشف حجاب در ماشین باشید.

مشاهده
حکم و مجازات زنا چیست؟ [زنای به عنف، غیر محصنه، محصنه و...]

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت «وکیل با من» تلاش کردیم تا شما را با مفهوم این جرم آشنا کنیم و به جزئیات مجازات و جریمه کشف حجاب در خودرو بپردازیم. چنانچه پیامک بدون کد دریافت کرده‌اید، به این معناست که صرفا به شما تذکر داده شده است. اما اگر پیامک شما دارای کد تخلف است، حتما به پلیس مراجعه کنید.

اگر ظرف مدت یک ماه به پلیس مراجعه نکنید، ماشین شما توقیف خواهد شد. همچنین، با توجه به محل سکونت خود می‌توانید با یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان نیز مشورت کنید؛ و سپس اقدامات لازم را انجام دهید. در نهایت اگر قصد خرید خودرویی را دارید، بهتر است استعلام کشف حجاب در خودرو را نیز دریافت کنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که در سطح شهر، مأموران پلیس امنیت اخلاقی و همچنین، پلیس راهور طبق قانون وظیفه دارند موضوع رعایت حجاب را حتی در خودروی افراد بررسی کرده و گزارش کنند.

 

سوالات متداول

آیا کشف حجاب جرم است؟

بله، این عمل در کشور ایران جرم محسوب می‌شود.

آدرس سامانه کشف حجاب چیست؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت «راهور ۱۲۰» (www.rahvar120.ir) به تخلفات موجود ازجمله کشف حجاب در خودرو دسترسی داشته باشید.

آیا کشف حجاب جرمی قابل تعلیق است؟

بله، قابلیت تعلیق دارد.

آیا جرم کشف حجاب قابل گذشت است؟

خیر، غیرقابل گذشت است.

برای پیامک کشف حجاب در ماشین به کجا مراجعه کنیم؟

برای پیامک‌های کشف حجاب در خودرو، باید به پلیس امینت اخلاقی مراجعه نمایید.

آیا این جرم جزو سوءپیشینه محسوب می‌شود؟

خیر، کشف حجاب جزو سوءپیشینه محسوب نمی‌گردد.

آیا جرم کشف حجاب قابل تخفیف است؟

بله، این جرم قابلیت تخفیف دارد.

 

4.9/5 (73 امتیاز)
با نشر این مطلب، آگاهی دیگران را نیز افزایش دهید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها