دسترسی سریع

مجازات تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟ + [تفاوت آن با کلاهبرداری]

تحصیل مال از طریق نامشروع می‌تواند صدمات بسیاری به اقتصاد یک کشور وارد نماید. به این ترتیب، مردمان آن سرزمین ضرر می‌کنند و متخلفان منفعت زیادی خواهند برد. به دلیل اهمیت چنین موضوعاتی، در ادامه به بررسی کامل این مسئله خواهیم پرداخت. چنانچه با سوالاتی درباره تحصیل مال نامشروع و میزان مجازات آن مواجه هستید، این مطلب می‌تواند به شما کمک کند.

تحصیل مال از طریق نامشروع یعنی چه؟

برای درک مفهوم تحصیل مال نامشروع می‌توان به معنای هر کلمه این ترکیب اشاره کرد:

معنی تحصیل: به معنی به‌دست آوردن است.

معنی نامشروع: در واقع این کلمه اشاره به مخالفت عمل، رفتار و… با قوانین شرعی دارد. اما استثنا در این مورد، ارتباطی با شرعیات ندارد و مفهوم آن به ضد قانون بودن برمی‌گردد.

حال اگر این مفاهیم در کنار واژه مال قرار گیرند، به مالی اشاره دارند که از راه و روش‌های غیرقانونی به‌دست آمده است. دستیابی به چنین دارایی‌هایی جرم محسوب شده و مجرم بر اساس قوانین کشور مجازات خواهد شد.

تحصیل مال از طریق نامشروع نیز همانند سایر جرائم برای وقوع به وجود سه رکن قانونی، مادی، معنوی نیاز دارد. در غیر این صورت، در دادگاه مجازاتی برای فرد خطاکار تعیین نخواهد شد.

مجازات تحصیل مال نامشروع

یکی از مجازات‌هایی که در رابطه با مجرمان متهم به تحصیل مال از طریق نامشروع حکم می‌شود، حبس است. براساس ماده 2 قانون تشدید مجازات کلاهبرداران، اختلاس‌گران و مرتکبین ارتشاء، چنین متخلفانی به سه ماه تا دو سال زندان محکوم می‌شوند.

مشاهده
مجازات کلاهبرداری در قانون جدید چیست؟ [ساده و مشدد]

همچنین، خطاکار باید اصل مال را به فرد متضرر بپردازد و خسارات وارده را نیز جبران نماید. این امکان وجود دارد که در عوض حبس، مجرم به پرداخت دو برابر دارایی‌هایی که از راه نامشروع به‌دست آورده، محکوم شود.

مجازات تحصیل مال نامشروع

فرق کلاهبرداری با تحصیل مال از طریق نامشروع

در ابتدا قبل از بیان تفاوت‌ها باید بدانید، تحصیل مال از طریق نامشروع و کلاهبرداری در مفهوم و چیستی تفاوت دارند اما هر دوی آن‌ها جرائمی در ارتباط با مالکیت هستند.

کلاهبرداری زمانی اتفاق می‌افتد که مجرم با استفاده از مکر و حیله، مانند دادن امید‌های کاذب در رابطه با آینده به مردم، آن‌ها را متقاعد کند که مال خود را به او دهند و از این راه اموالی به‌دست ‌آورد. اما در تحصیل مال نامشروع، فرد از فریب دیگران برای کسب دارایی آن‌ها بهره نمی‌گیرد، اما مال را از راه غیرقانونی به‌دست می‌آورد.

 

جهت مشاوره تلفنی در خصوص تحصیل مال نامشروع یا اعطای وکالت، از دکمه‌های زیر اقدام نمایید.

 

برای مثال، مجرم از جایگاه شغلی خود سوءاستفاده کرده و از این طریق منافع مالی کسب می‌کند. در نتیجه اختلاف مهم این دو جرم در وسیله‌ای است که آن را برای دستیابی به دارایی‌ها به کار می‌گیرند. همچنین، مجازات کلاهبرداری علاوه‌ بر رد مال، حبس به مدت 1 تا 7 سال است. درحالی‌که مجازات مربوط به زندان در تحصیل مال از طریق نامشروع تقلیل می‌یابد.

مشاهده
مفهوم و مجازات اختلاس چیست؟ + بررسی معاونت و مشارکت در جرم

تفاوت تحصیل مال نامشروع و تحصیل مال از طریق نامشروع

هیچ تفاوتی در میان این دو مفهوم نیست و هر دوی این‌ها، عملا یک عنوان مجرمانه محسوب می‌شود.

سخن پایانی

در آخر باید اشاره کنیم، «تحصیل مال از طریق نامشروع» طیف گسترده‌ای داشته و جزو جرائم کیفری به شما می‌آید. گفتنی است، این جرم قابل پیگیری و شکایت است. بنابراین در صورت مواجه با چنین موضوعاتی از راه‌های قانونی شکایات خود را مطرح نمایید تا بتوانید به حق خود دست یابید و با مجازات مجرمان از گسترش این جرائم در جامعه جلوگیری کنید.

امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مقاله به اکثر سوالات شما درباره تحصیل مال نامشروع پاسخ مناسبی دهیم. چنانچه قصد مشاوره با وکیل کیفری دارید، می‌توانید از طریق بخش مشاوره حقوقی، با ما در ارتباط باشید.

 

5/5 (2 امتیاز)
با نشر این مطلب، آگاهی دیگران را نیز افزایش دهید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها