دسترسی سریع

اخلال در نظم عمومی؛ شرایط تحقق و مجازات آن چیست؟

حفظ آسایش شهروندان برای قانون‌گذاران و همچنین عموم مردم بسیار مهم بوده و به همین دلیل، افرادی که مرتکب اخلال در نظم عمومی شوند، مجرم شناخته شده و مستحق مجازات هستند. البته این رفتار در قانون مجازات اسلامی سال 92 جرم انگاری شده است. در ادامه این مطلب از وب‌سایت وکیل با من، به بررسی شرایط تحقق این جرم و مجازات اخلال در نظم عمومی خواهیم پرداخت تا آگاهی بیشتری در این خصوص کسب نمایید.

اخلال در نظم عمومی چیست؟

در واقع، اخلال در نظم عمومی اقدامی است که موجب سلب آرامش از شهروندان گردد. گفتنی است، ملاک و ضابطه دقیق تشخیص این جرم به عرف واگذار شده است. اینکه شخص در چه زمانی این کار را انجام دهد و عرف اقدام وی را موجب سلب آرامش بداند یا خیر، عاملی است که در تحقق جرم اخلال در نظم عمومی به‌عنوان یک ضابطه مهم در نظر گرفته می‌شود. در هر حال، مهم این است که بدانید این رفتار به‌عنوان جرم شناسایی شده و هم‌اکنون نیز ضمانت اجرای حبس یا شلاق نیز دارد.

شرایط جرم اخلال در نظم عمومی

شرایط جرم اخلال در نظم عمومی

اولین شرط تحقق این جرم، این است که شخص در حالت عادی این کار را انجام دهد. به‌عنوان نمونه، اگر شخص در حالت جنون مرتکب این جرم گردد، به مجازات اخلال در نظم عمومی محکوم نمی‌گردد و صرفا اقدامات «تامینی» و «تربیتی» برای وی منظور خواهد شد. زیرا جنون از عوامل رافع جرم است. همچنین، این مورد در مورد کودکان پایین‌تر از سن قانونی هم وجود دارد.

نکته دیگری که در اینجا باید به آن پرداخته شود، استفاده از وسایل برای جرم اخلال در نظم عمومی است. اگر فردی با اسلحه زمینه ترس و تشویش اذهان عمومی را ایجاد کرده و موجب ناامنی در محیط گردد، محارب شناخته شده و به مجازات مرتکب در ماده 282 قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

مشاهده
ارکان و مجازات قدرت نمایی با سلاح سرد و گرم [چاقو، اسلحه و...]

این مجازات در بدترین حالت اعدام و در بهترین حالت هم نفی بلد است. بهتر است بدانید، شرایط و کیفیت این مجازات در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 محقق شده است.

لازم به ذکر است که در این جرم، عمومیت هم بسیار مهم است. از عبارات مندرج در ماده، مشخص است که لازمه تحقق این جرم، عمومیت داشتن آن است و اگر فردی، این اقدامات را نسبت به یک نفر و با انگیزه شخصی مرتکب گردد، اقدام وی اخلال در نظم عمومی نخواهد بود.

 

جهت مشاوره درباره جرم اخلال در نظم عمومی و یا اعطای وکالت به وکیل، از طریق دکمه‌های زیر اقدام کنید.

 

مجازات اخلال در نظم عمومی چیست؟

مجازات اخلال در نظم عمومی در ماده 618 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات شناسایی شده است. مطابق این ماده، مجازات کسانی که با جنجال و هیاهو و یا رفتار نامتعارف و تعرض، موجبات این اخلال را به وجود آورند و یا اینکه مردم را از کسب‌وکار باز دارند، به حبس از سه ماه تا یک سال و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

مشاهده
مجازات نزاع دسته جمعی با سلاح سرد و گرم چیست؟ + [ارکان جرم]

سخن پایانی

همان‌گونه که گفته شد، برهم زدن نظم و آسایش عمومی جرم محسوب شده و برای آن نیز مجازاتی در نظر گرفته شده است. ما در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعاتی در خصوص مفهوم، شرایط تحقق و میزان مجازات اخلال در نظم عمومی به شما منتقل کنیم. با توجه به حساسیت بالای این جرم، بهتر است در صورت لزوم با یک وکیل کیفری حاذق مشورت نمایید تا شما را راهنمایی کند.

 

سوالات متداول

آیا جرم اخلال در نظم عمومی قابل گذشت است؟

خیر، قابل گذشت نمی‌باشد.

آیا این جرم جزو سوءپیشینه محسوب می‌شود؟

خیر، جرم اخلال در نظم عمومی جزو سابقه ثبت نمی‌شود.

آیا اخلال در نظم عمومی قابل تعلیق است؟

بله، امکان تعلیق در این جرم وجود دارد.

آیا این جرم قابل تخفیف است؟

بله، قابلیت تخفیف دارد.

 

5/5 (3 امتیاز)
با نشر این مطلب، آگاهی دیگران را نیز افزایش دهید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها