دسترسی سریع

مجازات مشارکت در حمل مواد مخدر + [استعمال و نگهداری]

مواد مخدر بلای خانمان‌سوزی است که در جامعه به‌صورت مکرر با آن روبه‌رو هستیم. خوشبختانه مجازات مواد مخدر برای حمل، نگهداری، مشارکت و سایر موارد این‌چنینی، در قانون جرم انگاری شده است و در این‌باره با نقص قانون مواجه نیستیم. کامل‌ترین قانون هم در این زمینه، قانون مبارزه با مواد مخدر است. این قانون بارها اصلاح شده است که آخرین اصلاحات آن به سال 96 برمی‌گردد. در این مطلب قصد داریم به این قانون و مجازات مشارکت در حمل مواد مخدر و همچنین، جزای استعمال و نگهداری آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

منظور از مواد مخدر چیست؟

مواد مخدر به‌طور مستقیم در قانون تعریف نشده و فقط مصداق‌های آن ذکر شده است. با توجه به آمدن انواع مخدرهای جدید که تعداد آنها هم کم نیست، بهتر بود که قانون‌گذار در ابتدای این ماده به تعریف دقیقی از این مواد می‌پرداخت. البته با این حال هم مصادیق متعددی ذکر شده است که می‌تواند بسیار مفید و قابل استفاده باشد.

در ماده 1 قانون مبارزه با مواد مخدر، با ذکر 9 بند، حمل، نگهداری، توزیع، خرید و فروش انواع مخدر را جرم انگاری کرده است. ضمن اینکه اخفا و امحا ادله جرم مجرمان دیگر را هم به‌طور مخصوصی جرم انگاری کرده است تا مانعی برای مجازات‌های کمتر افراد باشد.

لازم به ذکر است، در این ماده فقط از خشخاش و شاهدانه به‌عنوان موادی برای تولید مواد مخدر نام برده شده است که بر اساس نظریات متعدد حقوقی، می‌توان این مصادیق را گسترش داد. همچنین، در این گسترش باید تفسیر به نفع متهم نیز حفظ شود و نباید با گسترش بیش‌ازحد، بر دایره یک جرم بیش از پیش افزود.

ارکان جرم نگهداری مواد مخدر

ارکان جرم نگهداری مواد مخدر

همان‌طور که می‌دانید، نگهداری انواع مخدر در قانون جرم انگاری شده و مجازات خاص خود را نیز دارد. عنصر مادی این جرم، فعل مثبت است و عنصر معنوی این جرم هم قطعا سوءنیت عام می‌باشد. لازم به ذکر است، در صورت تحقق این جرم، مرتکب به مجازات مشارکت در حمل مواد مخدر، استعمال یا نگهداری مواد محکوم می‌شود. (بسته به نوع جرم انجام‌شده)

 

جهت مشاوره درباره مواد مخدر و یا اعطای وکالت به وکیل متخصص، از طریق دکمه‌های زیر اقدام کنید.

 

منظور از سوءنیت عام، علم و قصد است؛ به این معنا که شخص آگاهی داشته باشد که ماده نگهداری شده مخدر است. در غیر این صورت، اگر واقعا آگاهی نداشته باشد که ماده نگهداری شده توسط او مخدر بوده و آن را نگهداری کرده است، عنصر معنوی این جرم محقق نشده و نمی‌توان فرد را به مجازات مواد مخدر محکوم کرد. فردی که مبادرت به نگهداری یا حمل مواد مخدر نماید، بر اساس ماده 5 قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات خواهد شد.

لازم به ذکر است، نگهداری یا حمل بذر، گرز خشخاش یا سرشاخه گل‌دار و به میوه نشسته شاهدانه هم در این قانون جرم انگاری شده و مرتکب حسب مورد به مجازات‌های مندرج در ماده 3 قانون مبارزه با مواد مخدر محکوم خواهد شد. در ادامه به مجازات مشارکت در حمل مواد مخدر و جزای استعمال و نگهداری آن خواهیم پرداخت.

مشاهده
مجازات شرب خمر برای بار اول، دوم، سوم و چهارم چیست؟

مجازات مواد مخدر

مجازات مشارکت در حمل مواد مخدر

احتمالا می‌دانید که مشارکت در حمل مواد مخدر مجازات خاص خود را دارد. اگر فرد اقرار کند که از موجود بودن این مواد در وسیله نقلیه مطلع نبوده و این ادعا هم اثبات گردد، مجازاتی در انتظار وی نیست. اما درصورتی‌که فرد در حمل این مواد مشارکت نماید، مانند طرف دیگر مجازات خواهد شد.

مجازات مشارکت در حمل مواد مخدر

در این میان لازم به توضیح است، اگر حمل با استفاده از یک وسیله نقلیه انجام گیرد که البته معمولا هم این‌چنین است، علاوه بر مجازات مندرج در ماده 5 قانون مبارزه با مواد مخدر، وسیله نقلیه هم توقیف و به نفع دولت مصادره می‌شود. این امر از ماده 30 همان قانون قابل اثبات است. از آنجایی‌که مجازات حمل مواد با استعمال آن متفاوت است، در ادامه به مجازات مواد مخدر برای استعمال خواهیم پرداخت.

مجازات استعمال مواد مخدر

قطعا شایع‌ترین موردی که در این حوزه قرار دارد، استعمال ماده مخدر است. بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر، استعمال مواد در افرادی که معتاد هستند و افرادی که معتاد نیستند، متفاوت است.

افراد معتاد بر اساس ماده 15 این قانون، به مراکز بازپروری فرستاده می‌شوند. اگر در این مراکز ترک نکنند و مدت 6 ماهه آنها تمام شود، به مجازات ماده 16 محکوم می‌شوند.

بر اساس تعداد تکرار آنها، مجازات برای آنها متغیر خواهد بود. این مجازات بر اساس همین قانون جزای نقدی و حبس تعزیری است.

اما در خصوص افرادی که معتاد نیستند و در حین استعمال مواد مخدر دستگیر شده‌اند، بر اساس ماده 19 قانون به ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق یا 5 تا 35 هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد. گفتنی است، نوع مواد مصرفی هم در تعیین جرم موثر خواهد بود که پیشنهاد می‌کنیم در این مورد با یک وکیل و یا آشنا به امور حقوقی مشورت نمایید.

مشاهده
مجازات مشروبات الکلی چیست؟ + [حمل، نگهداری، خرید و...]

سخن پایانی

همان‌گونه که می‌دانید، ماده مخدر بسیاری از افراد جامعه را درگیر خود کرده و نسبت به نوع جرم، مجازات‌های متفاوتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. ما در این مطلب از «وکیل با من» تلاش کردیم تا شما را با مفهوم، ارکان جرم مواد مخدر، مجازات مشارکت در حمل مواد مخدر، استعمال و نگهداری آن آشنا کنیم. امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما پاسخ خوبی داده باشیم.

در پایان، توصیه می‌کنیم با توجه به حساسیت موضوع جرم مواد مخدر، اگر قصد اعطای وکالت به وکیل داشتید، حتما از یک وکیل متخصص در امور کیفری استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ما استفاده کنید تا وکلای متخصص ما به‌صورت تلفنی شما را راهنمایی کنند.

 

5/5 (4 امتیاز)
با نشر این مطلب، آگاهی دیگران را نیز افزایش دهید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها