دسترسی سریع

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل و با وکیل

در فرایند مراحل طلاق توافقی، همه‌چیز به توافق زن و شوهر بستگی دارد. اگر اختلافی بین زوجین به وجود آید می‌توانند به مشاوره طلاق مراجعه کنند تا بتوانند از حقوق خود به‌طور کامل در این زمینه مطلع شوند. طبق مواد 24 و 25 قانون حمایت خانواده، اگر زوجین بخواهند از طریق طلاق نوع توافقی از هم جدا شوند، باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و گواهی عدم امکان سازش بگیرند. با توجه به سوالات متعددی که در این زمینه وجود دارد، در این بخش مراحل طلاق توافقی را به‌طور کامل برای شما شرح می‌دهیم.

مراحل طلاق توافقی

ثبت دادخواست طلاق توافقی

در طول زندگی مشترک، زوجین به اختلافاتی بر می‌خورند و در نتیجه تصمیم به طلاق می‌گیرند و اقدام به طلاق توافقی می‌کنند. پس از توافق، زن یا مرد و یا وکیل آنها باید به سایت «تصمیم» مراجعه کرده و جهت ثبت‌نام برای مشاوره اقدام کنند.

پس از اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق که معمولا حدودا 5 جلسه (45 روز) زمان می‌برد، به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی رجوع می‌نمایند تا به‌صورت الکترونیکی درخواست طلاق را ثبت کنند.

مدارک لازم برای ثبت دادخواست طلاق توافقی عبارت هستند از:

  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه زوجین
  • کپی کارت ملی
مشاهده
تقسیط مهریه چگونه است؟ + [نحوه قسط بندی و دیون ممتازه]

همچنین، دادخواست پس از پرداخت هزینه دادرسی و امضای الکترونیکی زن و شوهر یا وکیل ثبت می‌شود و برای رسیدگی، به شعبه معین شده برای انجام ادامه مراحل طلاق توافقی ارسال می‌شود.

مراحل طلاق توافقی با وکیل و بدون وکیل

مرحله رسیدگی به دادخواست طلاق

بعد از ثبت دادخواست طلاق توافقی یک پیامک برای زوجین ارسال می‌شود که در آن، وقت رسیدگی اعلام می‌شود. اگر پیامک ارسال نشد، زوجین یا وکیل طلاق باید حضوری به شعبه رسیدگی‌کننده مراجعه کنند. معمولا قبل از صدور رای، قاضی شعبه تمایل دارد که با زوجین صحبت کند.

قاضی در این مرحله سعی دارد از هر طریق ممکن مانع از طلاق شده و با وقفه انداختن در مسیر تلاش می‌کند تا زندگی زوجین به جدایی ختم نشود. گفتنی است، در برخی از مراحل طلاق توافقی سعی بر این است که زن و مرد از این تصمیم منصرف شوند.

همچنین در واحد مشاوره دادگاه، مشاور ضمن آگاهی از دلایل طلاق، توافق‌های دیگر زوجین در مورد مهریه، اجرت‌المثل، نفقه، حضانت فرزندان و جهیزیه را ثبت کرده و به امضای زوجین یا وکیل طلاق توافقی می‌رساند. گفتنی است، بعضی از شعب همان روز رسیدگی و رای صادر می‌کنند. اما بعضی از شعب، جلسه دادگاه و رسیدگی تشکیل می‌دهند.

 

برای مشاوره تلفنی درباره طلاق توافقی و یا اعطای وکالت به وکیل، از طریق دکمه‌های زیر اقدام نمایید.

 

صدور رای طلاق

در این بخش از مراحل طلاق توافقی، دادگاه فورا به موضوع رسیدگی می‌کند. بعد از صدور رای، زن و شوهر می‌نویسند که اعتراضی ندارند و حق تجدیدنظر و فرجام‌خواهی را نیز ساقط می‌کنند. همچنین پس از صدور رای قطعی، زوجین به یکی از دفاتر طلاق مراجعه می‌کنند. لازم به ذکر است برای ثبت طلاق، حضور زوجین یا وکلای آن‌ها الزامی است.

مراحل اقدام به طلاق توافقی

زوجه باید آزمایش عدم بارداری از یکی از آزمایشگاه‌ها را اخذ نموده و به دفترخانه تحویل دهد. اگر زوجه باکره باشد، دادگاه او را جهت معاینه پزشکی به پزشکی قانونی معرفی می‌کند. بعد از امضاء دفتر مربوط به طلاق و اجرای صیغه طلاق، عقدنامه به سردفتر تحویل داده شده و در همان روز یا چند روز بعد، طلاق‌نامه را به زوجین ارائه می‌دهند.

ازآنجایی‌که طلاق با توافق است، پس از صدور رای قطعی طلاق، زوج برای آمدن به دفترخانه هیچ اجباری ندارد. تمام مراحل طلاق توافقی نیز باید با توافق طرفین باشد و نمی‌توان هیچ‌یک را مجبور به انجام کاری کرد.

مزایای طلاق توافقی

  • عدم تشکیل پرونده در دادگاه
  • عدم رجوع پشت سرهم زن و مرد به دادگاه
  • درگیری کمتر بین خانواده‌های زوجین
  • کوتاه بودن مدت‌زمان رسیدگی به پرونده و صدور گواهی عدم سازش
  • کاهش استرس فرزندان
مشاهده
نفقه چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا مراحل طلاق توافقی را برای شما شرح دهیم. امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما پاسخ مناسبی دهیم. چنانچه سوالی مبنی بر طلاق به‌صورت توافقی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین، می‌توانید برای دریافت پاسخ سریع و کامل‌تر، از وکیل پایه یک دادگستری مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

 

5/5 (2 امتیاز)
با نشر این مطلب، آگاهی دیگران را نیز افزایش دهید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها