دسترسی سریع

نقطه زنی موبایل و سیم کارت چیست؟ چه مواقعی انجام می‌شود؟

توجه: نقطه زنی موبایل و سیم کارت با دستور قضایی و توسط مراجع قانونی امکان‌پذیر است؛ و توسط مجموعه ما قابل انجام نیست.

گاهی اوقات لازم می‌شود از طریق سیم کارت یا گوشی موبایل، اطلاعاتی از محل حضور فرد به‌دست آید. برای مثال، جرمی در منطقه‌ای رخ داده و قاضی دادگاه برای تکمیل اطلاعات خود می‌خواهد بداند آیا در زمان وقوع جرم، متهم در آن منطقه بوده است؟ همچنین، برخی مواقع متهم یا مجرم متواری شده و برای اینکه محل اختفای او را پیدا کنند، سیم کارت یا گوشی همراه او را نقطه زنی می‌کنند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره نقطه زنی موبایل و سیم کارت به‌دست آورید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

منظور از نقطه زنی موبایل و سیم کارت چیست؟

به پیدا کردن محل حضور تقریبی یک فرد جهت بررسی اظهارات، تکمیل پرونده و… نقطه زنی موبایل می‌گویند. بهتر است بدانید، نقطه زنی تنها با دستور مراجع قضایی امکان‌پذیر است و هر کسی نمی‌تواند بدون دلیل درخواست نقطه زنی سیم کارت فردی را از دادگاه داشته باشد.

گفتنی است، این روش مکان دقیق را نشان نمی‌دهد؛ بلکه منطقه‌ای که فرد موردنظر در آنجا حضور دارد را از طریق دکل‌های مخابراتی شناسایی می‌کند.

نقطه زنی موبایل چیست؟

در واقع، هدف از نقطه زنی پیدا کردن محل احتمالی متهم است. به‌عنوان مثال، می‌خواهند متوجه شوند که متهم در کدام شهر حضور دارد یا در کدام منطقه از شهر خود را مخفی کرده است و بر اساس اطلاعاتی که به‌دست می‌آید، نسبت به دستگیری او اقدام می‌کنند.

نحوه انجام نقطه زنی گوشی موبایل

انجام نقطه زنی موبایل صرفا با دستور قاضی و توسط اپراتورهای همراه انجام می‌شود. در مناطقی که آنتن دهی موبایل وجود دارد، بدون شک یک دکل «بی تی اس» نیز وجود دارد. این ایستگاه‌ها به‌عنوان فرستنده و گیرنده فعالیت می‌کنند. هر گوشی موبایل که در محدوده این دکل‌ها وجود داشته باشد، توسط این ایستگاه‌ها شناسایی می‌شود.

گفتنی است، برد دکل یا آنتن‌های «بی تی اس» (BTS) با یکدیگر متفاوت بوده و بستگی به محل قرارگیری آنها نیز دارد. معمولا برد این آنتن‌ها از 5 تا 30 کیلومتر است و وجود ساختمان‌های بلند در برد آنتن‌های نصب شده تاثیرگذار خواهد بود.

مشاهده
حکم و مجازات سرقت تعزیری و حدی چیست؟ + [انواع جرم سرقت]

نقطه زنی گوشی خاموش

به‌طور خلاصه، پیدا کردن گوشی خاموش نیز امکان‌پذیر است. اپراتورهای همراه از طریق مشخصات گوشی همراه یا سیم‌کارتی که در گوشی خاموش وجود دارد، محدوده حضور فرد را ردیابی می‌کنند. به عبارت دیگر، از طریق دکل‌های مخابراتی می‌توان متوجه شد که آخرین بار گوشی همراه در کدام منطقه روشن بوده و یا در حال حاضر در کدام منطقه حضور دارد.

نحوه نقطه زنی گوشی خاموش

بر اساس آخرین تکنولوژی‌ها، گوشی‌های همراه چه در حالت هواپیما (Airplane mode) و چه حالت خاموش، سیستمی دارند که همیشه فعال هستند و نزدیک‌ترین دکل مخابراتی را پیدا می‌کنند. همان‌طور که در گوشی‌های موبایل مشاهده می‌کنید، بدون سیم کارت هم می‌توانید تماس‌های اضطراری انجام دهید؛ این یعنی همیشه ارتباط گوشی با نزدیک‌ترین دکل مخابراتی برقرار است.

نمونه درخواست نقطه زنی موبایل

در این بخش یک نمونه درخواست نقطه زنی سیم کارت یا گوشی موبایل را برایتان آماده کرده‌ایم. گفتنی است، متن این درخواست با توجه به موضوع پرونده، تغییر می‌کند و بهتر است توسط یک وکیل متخصص کیفری نوشته شود.

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهر/شهرستان …….

با سلام

احتراما، به استحضار می‌رساند اینجانب در مورخ ……….. مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌ام و دو تا از انگشتان دستم در درگیری قطع شده‌اند. ضارب شناسایی شده، اما متواری است. لطفا دستور دهید از طریق تلفن همراه و سیم کارت نقطه زنی شود تا هر چه زودتر مکان متهم مشخص گردد.

با تشکر

ازآنجاکه نوشتن نمونه دادخواست و شکواییه کاری تخصصی است و باید تمامی جوانب موضوع در نظر گرفته شود بهتر است قبل از انجام هر کاری با وکیل مشاوره داشته باشید یا اینکه تنظیم لوایح را به وکیل مجرب بسپارید. آن چیزی که در شکواییه ذکر می‌شود، تاثیر زیادی در روند پرونده شما خواهد داشت.

مشاهده
حکم و مجازات قتل عمد چیست؟ + [شرایط قصاص و مدت زندان قاتل]

در چه مواقعی دستور نقطه زنی سیم کارت داده می‌شود؟

نقطه زنی سیم کارت تنها با مجوز قانونی امکان‌پذیر است و اگر کسی بدون دستور قضایی اقدام به این کار نماید، عمل غیرقانونی انجام داده و امکان تحت تعقیب قرار گرفتن او وجود دارد.

در چه مواقعی دستور نقطه زنی سیم کارت داده می شود؟

دستور نقطه زنی سیم کارت تنها در مواردی خاص و حساس صادر می‌شود. در برخی از جرائم که مجازات سنگینی نیز دارند، دستور نقطه زنی موبایل صادر می‌شود و برای موارد جزئی این کار انجام نمی‌شود.

گفتنی است، برای جرائمی که در ماده 302 قانون آیین دادرسی کیفری بیان شده است، قاضی دستور لازم را برای ردیابی گوشی صادر خواهد کرد. همچنین، برخی از این جرائم که شامل مجازات حبس ابد، سلب حیات، قطع عضو و… می‌باشد.

در ماده 150 قانون آیین دادرسی کیفری، به مواردی که کنترل مخابراتی را مجاز دانسته اشاره کرده است. کنترل ارتباطات مقامات و مسئول‌های اشاره‌شده در ماده 307 قانون آیین دادرسی کیفری، باید با تایید رئیس قوه قضائیه انجام شود.

مشاهده
مجازات و جریمه کشف حجاب در خودرو چقدر است؟

سخن پایانی

ما در این بخش تلاش کردیم تا علاوه بر تعریف نقطه زنی موبایل، به مواردی مانند نحوه ردیابی گوشی روشن و خاموش، نمونه درخواست و مجوزهای صدور دستور اشاره کردیم. اگر کماکان ابهامی در این خصوص دارید، در کامنت‌ها برای ما بنویسید. همچنین، می‌توانید برای مشاوره حقوقی، از وکیل کیفری مجموعه «وکیل با من» نیز کمک بگیرید.

 

4.5/5 (6 امتیاز)
با نشر این مطلب، آگاهی دیگران را نیز افزایش دهید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
25 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها