دسترسی سریع

مجازات فروش مال غیر چیست؟ + [نحوه اثبات و ارکان جرم]

مسلما هر فرد اختیار اموال خود را دارد و می‌تواند برای آن‌ها تصمیم بگیرد. حال اگر فردی بدون اجازه و اطلاع صاحب مال، دست به فروش اموال او زند، مرتکب جرم فروش مال غیر شده است. این موضوع علاوه بر آنکه صاحب مال را با ضررهای بسیار روبرو می‌کند، سبب برهم خوردن آرامش و نظم جامعه نیز می‌شود؛ بنابراین مجازاتی برای جرم انتقال مال غیر در نظر گرفته شده تا افراد از انجام آن خودداری کنند. در این بخش قصد داریم به ارکان، مجازات فروش مال غیر و… بپردازیم.

ارکان جرم فروش مال غیر

طبق دیدگاه حقوق کیفری عمومی، هر جرم برای آنکه تحقق پیدا کند، سه رکن نیاز دارد. رکن قانونی، مادی و معنوی یا روانی. اولین رکن به جرم بودن فروش مال غیر اشاره دارد و برای آن مجازاتی را در نظر می‌گیرد. در رکن دوم به این موضوع اشاره می‌شود که امکان اغفال فرد زیان‌دیده وجود نداشته و فرد مجرم این کار را بدون اطلاع به فرد متضرر انجام داده است.

همچنین، اگر قولنامه‌ای در این جهت به امضا رسیده، حکم رکن مادی جرم را دارد. رکن روانی که آخرین رکن است، به عمدی بودن چنین معامله‌ای اشاره می‌کند. از طرفی تکلیف خریدار مال غیر نیز در این رکن مشخص می‌شود. به‌طوری‌که اگر خریدار بداند مال برای فرد دیگری بوده و آن را خریداری کند، مجرم شناخته خواهد داشت. لازم به ذکر است، در صورت تحقق این جرم، مرتکب مشمول مجازات فروش مال غیر خواهد شد.

مشاهده
مجازات کلاهبرداری در قانون جدید چیست؟ [ساده و مشدد]

انتقال مال مشاع

مال مشاع به مالی گفته می‌شود که بیش از یک مالک داشته باشد. دقت داشته باشید که هیچ‌یک از شرکا اجازه انتقال مال بدون اجازه دیگر شرکا را ندارد. البته برای این موضوع دو حالت در نظر گرفته شده که یکی از حالت‌ها جرم است.

اگر شریک بخشی از ملک که تنها به خودش اختصاص دارد را بدون آگاهی و رضایت شریکش مورد معامله قرار دهد، مرتکب جرم نشده است؛ ولی اگر فرد سهم شریکش را نیز بدون اطلاع او بفروشد، مرتکب جرم شده و مجازات فروش مال غیر شامل حال وی می‌شود.

ارکان جرم فروش مال غیر چیست

دلایل اثبات جرم فروش مال غیر چیست؟

برای بسیاری از افراد که از طریق فروش مال غیر متضرر شده‌اند، سوال پیش می‌آید که هنگام تنظیم شکایت، به چه مواردی اشاره کنند که دلایل اثبات جرم فروش مال غیر باشند.

ازجمله ادله اثبات این جرم، می‌توان به مواردی چون اقرار مجرم، شهادت شهود، علم قاضی، سند و سوگند در موارد مقرر قانونی اشاره کرد. دقت داشته باشید که وجود یک وکیل، می‌تواند شرایط را ساده‌تر کند؛ زیرا مسلما چنین فردی قابلیت و علم ثابت کردن جرم فروش مال غیر را دارد. اگر این جرم ثابت شود، مرتکب به مجازات فروش مال غیر محکوم خواهد شد.

 

جهت مشاوره در خصوص انتقال یا فروش مال غیر و یا اعطای وکالت، از طریق دکمه‌های زیر اقدام کنید.

 

تفاوت میان فروش مال غیر و معامله فضولی

در معامله فضولی، فروشنده مال غیر قصد زیان رساندن به مالک مال را ندارد. حتی در برخی از شرایط سود بیشتر مالک هدف بوده است. درحالی‌که معامله فروش مال غیر این‌چنین نیست و فرد حتما قصد ضرر رساندن داشته است. در چنین شرایطی فرد متضرر می‌تواند از طریق مراجع قضایی به چنین موضوعی بپردازد و موجب شود فروشنده به مجازات فروش مال غیر محکوم شود.

آیا خرید مال غیر جرم است؟

در موضوع فروش یا انتقال مال غیر، خریدار می‌تواند مجرم یا بی‌گناه باشد. برای مثال اگر خریدار نداند که مال موردنظر به طرف دیگر معامله تعلق ندارد و برای فرد دیگری است، مجرم نخواهد بود.

البته در چنین شرایطی خریدار باید ملک و مالی که در جهت آن هزینه پرداخته است را به صاحب آن برگرداند؛ اما اگر از ابتدا بداند که در حال انجام چه‌کاری است و به آن ادامه دهد، مجرم شناخته خواهد شد. ثابت کردن چنین موضوعی بر وظیفه دادستان و شاکی خصوصی است که باید مدارک مربوط به این موضوع را در اختیار دادگاه قرار دهند. در ادامه مطلب قصد داریم به مجازات فروش مال غیر بپردازیم.

مشاهده
مجازات جعل سند عادی و رسمی، امضا، اثر انگشت و...

مجازات فروش مال غیر

ازآنجایی‌که فروش مال غیر، مشکلات بسیاری را به همراه دارد؛ برای آن مجازات سنگینی در نظر گرفته شده است. ازجمله این مجازات می‌توان به حبس از 1 تا 7 سال، پرداخت وجه نقد به ازای مالی که دریافت کرده، بازگرداندن اموال گرفته‌شده به صاحب آن و درصورتی‌که که مرتکب کارمند دولت باشد، انفصال مادام‌العمر از خدمات دولتی اشاره نمود.

مجازات فروش مال غیر

برخی از جرائم قابل‌گذشت هستند؛ به‌طوری‌که اگر شاکی از مجرم بگذرد، اجرای مجازات منتفی می‌شود اما در دسته مخالف، حتی بخشش شاکی نیز تاثیرگذار نخواهد بود و فرد خطاکار باید طبق قانون مجازات شود. جرم فروش مال غیر دقیقا در دسته دوم جرائم قرار می‌گیرد؛ یعنی بخشش فرد شاکی فایده‌ای نخواهد داشت. البته امکان تخفیف در مجازات فروش مال غیر وجود دارد که این موضوع به قاضی پرونده بستگی خواهد داشت.

مشاهده
حکم و مجازات سرقت تعزیری و حدی چیست؟ + [انواع جرم سرقت]

برای ثبت شکایت باید چه کرد؟

شاید چنین اتفاقی برای هر یک از ما پیش آید. از همین جهت، مطلع بودن از شیوه‌های رسیدگی به این موضوع اهمیت دارد. فروش و انتقال مال غیر در دسته شکایت کیفری قرار می‌گیرد و فرد مرتکب مشمول مجازات فروش مال غیر خواهد شد. بنابراین، باید دادسرایی را انتخاب کنید که صالح به رسیدگی است یا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نزدیک محل سکونت خود مراجعه و شکایت خود را ثبت کنید. پس از آن، منتظر بمانید تا پیامک ثبت شکواییه به تلفن همراه شما ارسال شود.

سخن پایانی

در این نوشتار سعی کردیم تا شما را با تمامی جوانب این جرم از جمله مفهوم، ارکان، نحوه اثبات و مجازات فروش مال غیر آشنا کنیم. ازآنجاکه جرم فروش مال غیر بسیار حائز اهمیت است، در صورت لزوم بهتر است از وکیل کیفری متخصص کمک و مشاوره حقوقی بگیرید.

 

5/5 (2 امتیاز)
با نشر این مطلب، آگاهی دیگران را نیز افزایش دهید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها