دسترسی سریع

جرم تمرد نسبت به مامور دولت چیست؟ + [نوع مجازات]

همان‌گونه که می‌دانید، ضابطین قضایی یا مامورین دولتی، از طرف قانون‌گذار برای دستگیری مرتکب انتخاب شده‌اند. این ضابطین می‌توانند در مورد جرائم مشهود، به‌طور مستقیم و بدون اجازه از طرف مافوق خود اقدام کنند و در مورد جرائم غیر مشهود نیز حتما به اجازه مقامات نیازمند هستند. حال گاهی اوقات برخی از افراد در مقابل دستورات مامورین دولتی سرکشی می‌کنند. در این زمان است که جرم تمرد نسبت به مامور دولت محقق خواهد شد. ما در این گفتار قصد داریم در مورد مفهوم تمرد، ارکان جرم، نحوه اثبات و مجازات تمرد نسبت به مامورین دولت صحبت کنیم.

این جرم در قانون مجازات اسلامی مورد توجه قانون‌گذار قرار گرفته و برای آن مجازاتی نیز در نظر گرفته شده است. چنانچه قصد دارید در خصوص جرم تمرد نسبت به مامور دولت آگاهی خود را افزایش دهید، با ما همراه باشید.

معنی تمرد چیست؟

تمرد از نظر لغوی به معنای گردن‌کشی است. همچنین، لغت‌نامه دهخدا معنای فرمان‌کشی و عصیان را نیز برای این واژه ذکر کرده است. در اصطلاح حال حاضر نیز تمرد به همین معنا به‌کار می‌رود. به‌طورکلی، می‌توان گفت تمرد از آن دسته واژه‌هایی است که آن‌چنان در عرف به‌کار نمی‌رود؛ اما با این حال معنای آن کاملا مشخص شده است.

معنی سرپیچی و تمرد نسبت به مامور دولت

برخی از واژه‌ها در علم حقوق معنای متفاوتی نسبت به عرف و یا لغوی دارند. اما این مسئله در مورد تمرد حاکم نیست. به عبارت دیگر، تمرد در حقوق نیز به همین معنا به‌کاررفته است و تفاوتی از این حیث ندارد. نظریات مختلفی در باب حقوق در خصوص این واژه مطرح شده است؛ با این حال می‌توان گفت تمرد دارای معنای کاملا مشخصی در زمان حاضر است.

تمرد نسبت به مامور دولت چیست؟

قانون‌گذار در ماده 607 به این جرم پرداخته است. در یک نگاه اجمالی، تمرد نسبت به مامور دولت؛ به معنای هرگونه حمله یا مقاومتی است که نسبت به مامور دولت در حین انجام‌وظیفه آن‌ها به عمل آید. در مورد این عنوان مجرمانه، تفاوتی نیست که شخص مرتکب در حین ارتکاب از سلاح استفاده کند یا خیر! البته در تعیین میزان مجازات، قانون‌گذار تفاوت‌هایی قائل شده است که مجازات‌های مقررشده برای این جرم را در انتهای بحث مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نکته بعدی در خصوص جرم تمرد نسبت به مامور دولت، این است که حتما حمله یا مقاومت در حین انجام‌وظیفه آن‌ها باشد.اگر این اتفاقات در زمانی رخ دهد که مامور دولت در حین انجام‌وظیفه نباشد، قطعا این عنوان مشمول این جرم نخواهد بود.

همچنین، این مسئله بسیار مهم است که مخاطب آن دقیقا چه کسی باشد. به بیان دیگر، اگر حمله یا مقاومت نسبت به ماموری انجام شود که صلاحیت اقدام را ندارد، این جرم محقق نخواهد شد. موارد فوق، نکات ریزی است که در مورد ارتکاب تمرد نسبت به مامور دولت بسیار مهم بوده و بهتر است آن را به خاطر بسپارید.

مشاهده
اخلال در نظم عمومی؛ شرایط تحقق و مجازات آن چیست؟

ارکان جرم تمرد نسبت به مامور دولت

  • عنصر مادی

سرپیچی نسبت به مامور دولت، در ماده 607 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است. بر اساس این ماده، تمرد شامل هرگونه حمله یا مقاومت نسبت به مامور دولت در حین انجام‌وظیفه است. در این مورد که منظور قانون‌گذار درباره واژه مقاومت چیست، نظریات مختلفی ارائه شده است. اما به‌طورکلی، می‌توان گفت مقاومت مصداق‌های زیادی دارد و نمی‌توان آن را به شکل محدود معنا کرد.

  • عنصر معنوی

عنصر معنوی نیز در خصوص تحقق جرم تمرد نسبت به مامور دولت بسیار مهم است. در ابتدای ماده 607، قانون‌گذار از دو اصطلاح علم و آگاهی استفاده کرده است؛ که نشان‌دهنده سوءنیت در حین انجام جرم است. بنابراین، هرگاه در این جرم علم و آگاهی وجود نداشته باشد یا جرم توسط مجنون اتفاق بیفتد، این جرم محقق نخواهد شد.

  • عنصر قانونی

عنصر قانونی جرم سرپیچی نسبت به مامور دولت نیز در ماده 607 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است. هرگاه شخصی مرتکب این جرم شود، به مجازات‌های مندرج در بندهای سه‌گانه ماده فوق محکوم می‌گردد.

 

جهت دریافت مشاوره برای جرم تمرد نسبت به مامور دولت و یا اعطای وکالت، از طریق دکمه‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

 

نحوه اثبات جرم تمرد نسبت به مامور دولت

نحوه اثبات جرم تمرد نسبت به مامور دولت آن‌چنان سخت نیست و رسیدگی به این جرم می‌تواند در صورت ادعای ضابطین، آغاز گردد. به‌طورکلی شهادت یا اقرار فرد، از موارد اثبات‌کننده جرائم است. گفتنی است، شهادت با اکراه قابل قبول نیست.

نحوه اثبات جرم تمرد نسبت به مامور دولت

به‌عنوان مثال، اگر شخص «الف» با اجبار به جرم تمرد نسبت به مامور دولت اقرار کند، این عنوان مجرمانه محقق نخواهد شد. البته اثبات اینکه اقرار فرد از روی اکراه و اجبار بوده است، با خودِ شخص مدعی می‌باشد.

آیا جرم تمرد قابل گذشت است؟

به‌طورکلی بهتر است بدانید، تمرد جنبه عمومی دارد. قانون‌گذار در جرم انگاری این موضوع، بیشتر به این مسئله توجه داشته است که قدرت ضابطین را عمیق‌تر کند تا افراد نتوانند با سرپیچی‌های متعدد از مامورین دولتی، حضور آن‌ها را کمرنگ کنند.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که هدف قانون‌گذار از تصویب این جرم، حمایت از عموم مردم بوده و قشر خاصی را در نظر نداشته است. از طرفی نیز قابل گذشت بودن جرائم، ناظر به مواردی است که پرونده یا عنوان مجرمانه حالت فردی داشته و دارای شاکی خصوصی باشد. درحالی‌که می‌بینیم جرم تمرد نسبت به مامور دولت به این شکل نیست.

جرم تمرد نسبت به مامور دولت، از جمله جرائم غیر قابل گذشت است. همچنین، تصویب قانون کاهش حبس تعزیری مصوب 99، موجب قابل گذشت شناخته شدن آن نیز نشد.

مشاهده
مجازات توهین چیست؟ + [بررسی انواع توهین]

مجازات تمرد نسبت به مامور دولت

قانون‌گذار در تعیین مجازات مرتکبین تمرد نسبت به مامور دولت، تفکیک‌هایی قائل شده و مجازات استفاده‌کنندگان از سلاح و کسانی که از آن استفاده نمی‌کنند را جداگانه در نظر گرفته است. بر اساس انتهای ماده 607 قانون مجازات اسلامی، اگر متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد، به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.

میزان مجازات تمرد نسبت به مامور دولت

در مواردی که در هنگام ارتکاب دست به اسلحه ببرد، مجازات حبس از یک تا سه سال برای وی در نظر گرفته شده است. همچنین، در موردی که بحث سلاح مطرح نباشد، تنها به مجازات مقرر در بند 3 این ماده محکوم می‌شود. این مجازات حبس از سه ماه تا یک سال است.

لازم به ذکر است اگر مرتکب در حین تمرد نسبت به مامور دولت مرتکب جرائم دیگری نیز شود، به مجازات هر دو جرم محکوم می‌شود. این امر نیز از انتهای ماده 607 قابل اثبات است.

مشاهده
مجازات نزاع دسته جمعی با سلاح سرد و گرم چیست؟ + [ارکان جرم]

سخن پایانی

ما در این مطلب از وب‌سایت «وکیل با من»، تلاش کردیم تا شما را با معنی تمرد، ارکان این جرم، نحوه اثبات و میزان مجازات تمرد نسبت به مامورین دولت صحبت کنیم. ازآنجاکه این جرم دارای حساسیت و پیچیدگی‌های زیادی است، بهتر است در صورت نیاز از یک وکیل کیفری با تجربه و خوب مشورت بگیرید. همچنین، اگر سوال و یا تجربه‌ای درباره جرم تمرد نسب به مامور دولت دارید، در بخش نظرات برای ما بنویسید.

 

سوالات متداول

آیا جرم تمرد نسبت به مامور دولت قابل گذشت است؟

خیر، غیر قابل گذشت است.

آیا این جرم جزو سوءپیشینه محسوب می‌شود؟

خیر، جزو سابقه فرد محسوب نمی‌شود.

آیا تمرد نسبت به مامور دولت قابل تعلیق است؟

بله، قابلیت تعلیق دارد.

آیا این جرم قابل تخفیف است؟

بله، قابلیت تخفیف در جرم تمرد نسبت به مامور دولت وجود دارد.

 

4.9/5 (29 امتیاز)
با نشر این مطلب، آگاهی دیگران را نیز افزایش دهید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها