دسترسی سریع

شرکت های هرمی؛ انواع، نحوه شکایت و میزان مجازات

شرکت های هرمی یکی از جدیدترین معضلات اقتصاد امروزی می‌باشند. سودجویانی که به فکر کسب سود و سرمایه هستند، در این مسیر هیچ ارزشی را دنبال نمی‌کنند و تنها کسب سود برایشان مهم است، می‌توانند اختلالات اقتصادی را در کشور ایجاد نمایند. طبیعتا این کار اصلا برای جامعه خوب نبوده و افراد زیادی را متضرر می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با تعریف شرکت هرمی، مجازات شرکت های هرمی (برای دایرکنندگان و نمایندگان) و نحوه شکایت از آن‌ها آشنا کنیم.

شرکت هرمی چیست؟

شرکت هرمی پدیده‌ای نوظهور در حوزه اقتصادی کشور است. همان‌گونه که می‌دانید، این شرکت‌ها روش‌های مختلفی را برای جذب افراد و سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند. اما به‌طورکلی می‌توان گفت هدف اول، حضور زنجیره‌ای افراد در آن است.

سازوکار آن‌ها نیز به این شکل است که در ابتدای امر افرادی در آن مشغول به‌کار می‌شوند. به‌تدریج این افراد اعضای دیگری را تحت عنوان زیر مجموعه در این شرکت استخدام می‌کنند و این به معنای ریشه‌دار کردن شرکت های هرمی است.آیا شرکت های هرمی قانونی هستند؟

در ابتدای امر، هیچ‌کس تا این حد متوجه آسیب‌زا بودن این شرکت‌ها نشده بود. همچنین، حضور شرکت های هرمی در ابتدا تقریبا در هیچ کشوری ممنوع نبوده است. اما مدتی پس از تاسیس و کلاهبرداری شرکت های هرمی، جوامع بیشتر متوجه مشکلات به وجود آمده ناشی از این شرکت‌ها پی بردند و به این ترتیب محدودیت‌های مختلفی را برای آنها وضع کردند. گفتنی است، این امر در عمل نشان‌دهنده حضور منفی شرکت هرمی در زنجیره اقتصادی کشورها است.

مشاهده
کلاهبرداری چیست و چه مجازاتی دارد؟

تفاوت شرکت هرمی و شبکه ای

باید توجه داشت که مبنای تفاوت این دو شرکت تنها در نام آنها خلاصه نمی‌شود. به‌طور معمول، شرکت‌های شبکه‌ای بر مبنای فروش یک محصول استوار هستند و برای این کار، خود به‌طور متعدد از روش‌های نوین و سنتی استفاده می‌کنند. درحالی‌که شرکت های هرمی معمولا با سود افراد عضو در این مجموعه می‌چرخند.

حتی گاهی اوقات ممکن است کالا و خدماتی هم برای ارائه وجود نداشته باشد. به این معنا که اشخاص با وعده عضویت در یک مجموعه خیالی و یا خرید یک شیئ که ارزش و اعتبار خارجی ندارد، حضور پیدا می‌کنند.

آیا شرکت های هرمی قانونی هستند؟

سوال مهمی که ایجاد می‌شود این است که آیا شرکت های هرمی قانونی هستند یا خیر؟ سال‌ها قبل، حضور شرکت هرمی امری قانونی تلقی می‌شد. زیرا هیچ ماده‌ای وجود آنها را منع نکرده بود. اما در حال حاضر، شرکت های هرمی به‌صورت صریح یا ضمنی در مواد قانونی، جرم انگاری شده‌اند و از تشکیل گرفته تا نمایندگی و یا عضوگیری، مجازات خاص خود را دارد.

لازم به ذکر است که در اکثر مواقع، افراد به طمع ثروتمند شدن در مدتی کوتاه به عضویت این شرکت‌ها در می‌آیند. از طرفی دیگر نیز نسل جوان به دلیل بی‌تجربگی، زودتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. به همین دلیل، هدف مؤسسان شرکت های هرمی، افراد مبتدی و بی‌تجربه است.

 

جهت مشاوره درباره شرکت های هرمی و یا اعطای وکالت، از دکمه‌های زیر استفاده کنید.

 

انواع شرکت های هرمی

شرکت های هرمی از روش‌های مختلفی برای کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند که نوع فعالیتشان آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. به‌عنوان نمونه، برخی از آنها اقدام به فروش محصولاتی می‌کنند که در بازار اصلا وجود ندارد. برخی هم محصولات فیک (غیر اصلی) و بی‌کیفیت را در معرض فروش قرار می‌دهند و از اعضای خود می‌خواهند که این محصولات را به فروش برسانند. حتی در برخی موارد، افراد را به خرید این محصولات بی‌کیفیت نیز ترغیب یا اجبار می‌کنند.

در جدیدترین نوع تشکیل شرکت های هرمی نیز از روش‌های متعددی استفاده می‌شود که این روش‌ها روزبه‌روز آپدیت می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود به‌محض برخورد با کارکنان این مجموعه‌ها، حواس خود را جمع کنید تا در دام این شرکت‌ها نیفتید. زیرا هدف اولیه آنها کسب سود بیشتر است و از اموال افراد دیگر برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کنند. همچنین، می‌توانید با یک وکیل پایه یک دادگستری صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند.

مشاهده
حکم و مجازات سرقت تعزیری و حدی چیست؟ + [انواع جرم سرقت]

نحوه شکایت از شرکت های هرمی

شما می‌توانید به دو شکل اقدام به این کار نمایید. اگر برای پرداخت‌های خود سند و مدرکی دارید، می‌توانید این شرکت را به استرداد وجه خود الزام کنید. در این صورت باید درخواستی تنظیم کنید و الزام آنها را از دادگاه بخواهید.

اما در بسیاری موارد، شرکت هرمی برای پوشش قانونی کار خود، از شما امضاهایی را جمع می‌کند که شما با میل خود، این مبالغ را در اختیار آنها قرار داده‌اید. در این صورت لازم است علیه این شرکت‌ها یک شکواییه تنظیم کنید. حضور این شرکت‌ها به‌طور معمول جرم است و خوشبختانه در سال‌های گذشته هم توجه ویژه‌ای به جرم انگاری در این مسئله شده است.

مجازات شرکت های هرمی

مجازات شرکت های هرمی

مجازات ایجاد شرکت های هرمی یا فعالیت در آنها در قوانین مختلف آمده است. اگر اقدام این شرکت به‌صورت گسترده باشد، به‌نحوی‌که موجب اختلال در نظام اقتصادی کشور گردد، افساد فی‌الارض شناخته شده و مطابق ماده 286، موسسان آن به اعدام محکوم خواهند شد.

همچنین در صورتی که شرایط مذکور را نداشته باشد، بر اساس قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور مجرم شناخته می‌شوند. گفتنی است، در صورت مجرم شناخته شدن در قانون اخیر، مرتکبین حسب به مورد به حبس، شلاق تعزیری و یا پرداخت تا دو برابر درآمد حاصله محکوم می‌گردند.

مشاهده
جرم شهادت دروغ چیست؟ + [نحوه اثبات و مجازات در دادسرا و دادگاه]

سخن پایانی

همان‌طور که از تعریف شرکت هرمی و مجازات شرکت های هرمی مشخص است، راه‌اندازی و عضویت در مجموعه‌هایی که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند جرم بوده و مجازات خاص خود را دارد. ازاین‌رو، توصیه می‌شود قبل از صحبت با عوامل این نوع شرکت‌ها، حتما با یک وکیل کیفری زبده و یا افرادی که به قانون مسلط هستند مشورت نمایید.

 

سوالات متداول

آیا این جرم قابل گذشت است؟

خیر، غیرقابل گذشت است.

آیا مجازات شرکت های هرمی جزو سوءپیشینه محسوب می‌شود؟

بله، جزو سابقه کیفری محسوب می‌شود.

آیا این جرم قابل تعلیق است؟

این عامل به شرایط قانونی بستگی دارد و نمی‌توان پاسخ دقیقی برای آن ارائه کرد.

آیا مجازات جرم شرکت هرمی قابل تخفیف است؟

بله، امکان تخفیف در مجازات شرکت های هرمی جرم وجود دارد.

4/5 (3 امتیاز)
با نشر این مطلب، آگاهی دیگران را نیز افزایش دهید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
11 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها